Když jsem se začala zabývat problémem emočního tuku, zjistila jsem, že existuje množství faktorů ovlivňujících to, co se děje s lidským tělem.
Skutečnost, že přibíráme nadbytečná kila, často vůbec nemusí být naší vinou. Dochází k tomu na podvědomé bázi. Zkrátka nevíme, jak naše tělo funguje.
Chci vás dnes seznámit se čtyřmi faktory, které nám bez naší viny zvyšují váhu.
1. Vyjadřování lásky ♥ prostřednictvím jídla.
Stravovací návyky se utvářejí hned od narození v rámci rodiny. Velkou roli při tom sehrává chování našich rodičů.
„Milovat prostřednictvím jídla“ bývá občas vlastní babičkám. Nakrmením dítěte mu vyjadřují svou lásku. Když dítě jíst nechce, dělají si starosti a někdy dokonce mohou mít i fyzické potíže kvůli tomu, že dítě nenakrmily, neboli mu neprokázaly svou lásku. Přitom dítě jenom nemělo hlad.
Jestliže člověk po léta vyrůstá a dospívá v tomto vzorci projevování lásky, pokračuje pak ve stejném scénáři podvědomě i sám. Sám sobě vyjadřuje lásku jídlem, i když fyziologicky hlad nepociťuje. Potřebuje však péči, lásku a pozornost. Toho všeho se mu dostává s porcí jídla.
2. Přirozené zpomalování metabolismu.
Po třicátém roce života lidský metabolismus každý rok zpomaluje, podle vědeckých studií zhruba o jedno procento. Pokud tedy člověk v 30 letech nic nezmění na svém jídelníčku ani pohybové aktivitě, bude každý rok přibírat na váze. Jednoduše proto, že jeho organismus spaluje stále pomaleji. Pokud jsme tedy ve třiceti vážili 70 kilo, ve čtyřicítce už budeme mít 7-8 nadbytečných kilogramů. Ačkoli jsme vlastně vůbec nic nezměnili.
3. Chemické působení cukru na organismus.
Konzumace cukru zvyšuje vyplavování dopaminu. Tento hormon je vyplavován, když se nám něco podaří. Dostaneme novou práci či dobré hodnocení, nebo jsme se vypravili do tělocvičny.
Lidský mozek ustavičně hledá jednoduché cesty uspokojení. Jestliže tedy má možnost výběru mezi hodinou ve fitku, prací a snězením něčeho sladkého, zvolí jeho pudová část variantu nejrychlejšího uspokojení.
Když sníme něco sladkého, prožíváme na buněčné úrovni stejné pocity, jaké zažíváme v souvislosti s kariérními úspěchy, sportem nebo uznáním.
4. Manipulování a zneužívání lidských emocí v reklamě.
Marketinkové a reklamní postupy jsou stále rafinovanější a působí na lidské podvědomí mimovolně. Stále častěji jsou v reklamách potraviny spojovány s určitými emocemi a pocity.
A my si pak nekupujeme hamburger a colu, ale svobodu vyjádření vlastního názoru, pocit, že jsme in a super a zvolili jsme rychlý styl života. Nekupujeme si máslo, ale chuť dětství. Nekupujeme si celozrnnou snídani, ale pocit šťastné rodiny. A tak dále…
To je jeden z důvodů, proč je pro nás tak obtížné zříci se škodlivých potravin ve prospěch těch, které nám prospívají. Část našeho podvědomí to vnímá jako zřeknutí se určitých emocionálních stavů a kousku osobního štěstí.
Takových faktorů je velmi mnoho. Když jsem se v nich trochu vyznala, uvědomila jsem si, že můj svět už nebude takový, jako dřív. Když člověk pozná tajemství kouzla, přestane pro něj kouzlo být hádankou.